Když chceš psát do novin, nesedávej v koutě!

Foto: Petra Havlíková
Foto: Petra Havlíková

V místnosti, která je v normální den výstavní sálem, se nás postupně schází asi dvanáct. U samostatných stolečků si sedají tři mentorky, každá se svou specifickou zkušeností z médií. Je mezi nimi brněnská redaktorka Mladé fronty Dnes Jana Ustohalová, která snad ani na chvíli nepřestala pracovat (a to má čtyři děti), producentka České televize Kamila Zlatušková, která stojí za novými nápady dokumentární sekce ČT – ať už jde o reality show Zlatá mládež či projekt Třída 8.A, a také Helena Šulcová – nyní redaktorka Českého rozhlasu, ale se zkušenostmi i z dalších rádií a z TV Prima.

K většímu stolu si nesměle sedají ženy, které přišly od profesionálek v oboru načerpat zkušenosti. Je jich tu šest a nejedná se jenom o studentky žurnalistiky, ale i o studentky dalších oborů, které se rozhodly, že začnou psát blog či podnikatelky, které by své téma rády více prosadily v médiích. A takto začalo už druhé speedmentoringové setkání, které pořádalo NESEHNUTÍ a Genderové informační centrum NORA.

Speed mentoring jsme vymyslely na podobném principu jako speed dating – dva lidé se potkají na omezenou dobu a za tu si toho chtějí říct co nejvíce. V našem případě se začínající novinářky snaží nasát informace od zkušenějších kolegyň, které přece jenom překonaly pěknou řádku nástrah.

A hlavni rada pro start v médiích? Od každé mentorky jiná:

„Nepodcěnovat se. Mít se ráda. Ptát se a dožadovat se odpovědí (nejen od svých nadřízených), protože ne nadarmo se říká, že líná huba je holé neštěstí,“ shrnuje svou zkušenost Kamila Zlatušková.

„Nejdůležitější rada, kterou bych začínajícím novinářkám dala, je ta, najít si někoho, kdo je povede a bude předávat praktické zkušenosti s psaním i životem v médiích. A také sledovat noviny, televizi, rozhlas, internet, udržovat si všeobecný přehled a především naučit se ověřovat informace, které se k nim dostanou. Novinařina je řemeslo, které se dá naučit, člověk u něj ale musí vydržet, učit se z chyb svých i kolegů a nabýt zkušenosti,“ radí Jana Ustohalová, která má za sebou mnoho úspěšných textů a stojí za ní dlouholetá zkušenost pozorovatelky brněnského dění, díky které dokáže dávat své texty do souvislostí.

„Má rada pro ty, kteří chtějí do médií, zní: Vytrvat! Je ale otázkou, jestli tato generace, kterou jsem potkala nyní na mentoringu, do těch tradičních (starých?) médií vůbec nastoupí. Když jsem studovala, mí spolužáci na žurnalistice přemýšleli o tom, jestli půjdou „do Český“ nebo „na Novu“ či třeba „do Lidovek“. To při mentoringu nepadlo ani jednou. Znovu jsem se u této generace přesvědčila o tom, že více než nástup do velkých médií ji láká tvorba vlastního projektu – ať už blogu či youtube kanálu. Mám pro to velké pochopení a velmi tyto myšlenky podporuji. Soustředění se na vlastní pořad třeba právě na youtube je totiž velice chytré – a úspěšný projekt bude možné časem velkým médiím nabídnout (prodat). Mentoring byl pro mě velmi inspirativní a doufám, že jsem svými radami třeba i někomu pomohla,“ doplňuje Helena Šulcová.

Za dvouhodinové setkání se z nás stávají takřka kamarádky se zájmem o zkušenosti a projekty těch druhých. Takže nezbývá než jen popřát, ať se mentorovaným daří rozjet blogy, ať mají hodně štěstí na vývojářské konferenci v San Franciscu a napíšou tam skvělé texty, ať cvičení pro ženy získá pozornost médií, a ať zkušenosti a příběhy života v Litvě mohou číst a slyšet i české čtenářky a čtenáři.

***

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz