Ocean’s 8: Návod, jak se stát ikonickou zlodějkou

Horká letní novinka Debbie a její parťačky (Ocean’s 8), která se v kinech objevila 7. června, navazuje na pozvolnou snahu poskytovat ženám možnost ovládnout původně „mužské žánry”. Na rozdíl od Wonder Woman, Atomic Blonde či Tomb Raider, jež shodně představily svébytné, avšak spíše ojedinělé bojovnice, agentky či bohyně, pracuje Ocean’s 8 hned s celým týmem ženských postav. Film postupně představuje jednotlivé ženské postavy, na jejichž aktivitách je narativ založen, a zcela automaticky nastoluje, že tohle je akční kriminálka a že jí vládnou právě tyto ženy. Feministický podtón celého snímku je velmi nenáročný, přesto nepřehlédnutelný. Všechny hrdinky jsou autonomní a brilantní, k čemuž nepotřebují žádné mužské protagonisty.

Primární expozice je téměř totožná jako ve snímku Dannyho parťáci (Ocean’s Eleven) z roku 2001, s nímž příběh souvisí pouze volně (skrze postavu Debbie, Dannyho sestru). Debbie (Sandra Bullock) je po pěti letech propuštěna z vězení za dobré chování a již v prvních minutách je zřejmé, že své rodinné řemeslo (loupežení) nehodlá jen tak opustit. Čas a klid v prostředí věznice Debbie využila k zosnování geniálního loupežného plánu s potenciální příchutí ledově servírované pomsty. Ale zatímco v Dannyho parťácích sehrávají ženy role vedlejší nebo jsou pouhými objekty touhy, zájmu či pomsty rivalovi za jejich „přebrání”, Debbie a její tým jsou subjekty a vládkyně narativu. Muži jsou na druhou stranu zcela vedlejší, až přebytečná záležitost — jedině snad vyšetřovatel v podání Jamese Cordena vykazuje patřičný důvtip a intelekt. Tento aspekt lze považovat za osvěžující — primárním pudem týmu lupiček totiž není nalezení toho pravého či té pravé. Některé členky jsou šťastně vdané, jiné šťastně svobodné, ale faktor toho, s kým žijí nebo provozují sex, jejich jednání nijak neovlivňuje.

Co je na filmu třeba jmenovitě pochválit, je diverzita hlavního týmu. V roli Amity se objevuje Mindy Kaling, již můžete znát z jejího vlastního (nutno podotknout silně feministicky laděného) seriálu The Mindy Project. Dalšími z nepostradatelných ložisek promazaného stroje jsou Awkwafina coby kapsářka Constance a hackerka Nine Ball v podání Rihanny. Sexuální minoritu reprezentuje, zdá se, postava Cate Blanchett Lou, objevily se však pouze implicitní náznaky, a sexualita nakonec nebyla proklamována u žádné z postav, přestože například Tammy (Sarah Paulson) má manžela a rodinu a Constance poučuje Amitu o tom, jak funguje Tinder. Film tak poskytuje širokou interpretační volnost publiku, které může číst postavy jako hetero, lesbické, queer nebo jakkoli jinak.

Jak už jsem zmínila, narativní linie je v základu velmi podobná Dannyho parťákům. Debbie a její dávná parťačka Lou (Cate Blanchett) dávají dohromady tým neohrožených žen, které individuálně přispějí k úspěšné realizaci zmíněného plánu, tedy samozřejmě loupeže století. Samotný plán a jeho provedení jsou vzhledem ke svému žánru patřičně nadsazeny, v důsledku ale fungují poměrně uvěřitelně a chytře a publiku dávají smysl. Dochází k překvapivým momentům umocňujícím pocit propracovanosti celé akce. Pro fanoušky a fanynky krimi komedií se najde mnoho vtipných situací, zlodějného plánování, ale také dostatek akce a rychlých střihů, pročež snímek hezky odsýpá.

Jako bonus (pro někoho) se ve filmu objevuje hned několik známých tváří v rolích sama sebe — jsou jimi např. Katie Holmes, Heidi Klum či Tommy Hilfiger, feministický podtón a malý dárek pro fanoušky tenisu přináší cameo Sereny Williams a o několik scén později Marii Sharapove.

Debbie a její parťačky jsou hezký odpočinkový zážitek plný úsměvných momentů a radosti z party žen, které si nekonkurují, ale naopak se vzájemně podporují. Nejedná se o žádné geniální a psychologicky propracované mistrovské dílo, ale to jsme od letní krimi komedie ani nemohli očekávat. Film naopak ukazuje, že i akční a krimi žánry perfektně fungují také s čistě ženským osazenstvem, podobně jako to naznačila zdařilá komedie Špión (Spy) z roku 2015. Zároveň se tímto možná konečně dostáváme do stádia, kdy se i ženy objevují v lehkých a pohodových akčních/krimi filmech, které možná nebudou obrovské kasovní trháky, ale mají potenciál (s vedlejší a nenáročnou porcí feministické agendy) nejen pobavit a zpříjemnit den široké veřejnosti, ale zároveň inspirovat mladé ženy, že mohou být kýmkoli si zamanou a dělat si cokoli budou chtít, i kdyby to mělo být geniální zlodějství.

***