Ohlédnutí za Sexistickým prasátečkem 2013

Momentka z vyhlášení letošního Prasátečka. Foto: Zuzana Balounová

Čas plynul a 28. 11. 2013 byl slavnostně zakončen již pátý ročník anticen Sexistické prasátečko. Jeho vyhlášení proběhlo ve sklepních prostorách kavárny Trojka v Brně. Nechybělo zde nejedno prvenství a překvapení. Organizátorský tým programu Ženská práva jsou lidská práva o.s. NESEHNUTÍ se nově rozhodl pro spolupráci s Markething.cz a hlasování veřejnosti poprvé ve své historii ovládlo Facebook. Důvodem změny bylo především oslovení nové cílové skupiny.

Do pátého kola soutěže lidé zaslali také historicky nejvíce reklam, což je alarmující. A inovace se dotkla i názvů nominovaných kategorií. V první z nich, s názvem Stereotyypy a jazykový sexismus zvítězila reklama firmy Elektrolux se sloganem „Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem“. Skutečnost, že soutěž se nemilosrdně strefuje do všech řad, demonstruje i druhá příčka Strany zelených a její „Dopřejte si třiadvacítku s radostí“. Třetí místo s 60 hlasy „vyhrála“ společnost PSN zabývající se nemovitostmi s reklamním podtitulkem „Vždy jsem si přála mít sex u krbu“.

Vítězkou kategorie Fragmentace aneb Bez hlavy se nemohl stát nikdo jiný než firma Videopodlahy.cz, kterou při její prezentaci zúčastnění téměř vypískali. Přemrštěné zdůraznění prsou, které mělo prodávat umělý trávník, si získalo 117 hlasů. Druhé místo obsadily olizovačky hliníku a firma Alumarc a třetí skončila Odtahová služba Jan Šumavský se sloganem „Odtáhneme vše i vaši manželku“.

Naprostým favoritem nejen kategorie Objektivizace aneb Ukaž všechno, ale i celé soutěže, alespoň co se počtu hlasů týče, se stala Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně. Cenu si poprvé v historii Prasátečka převzal jeden aktér z realizačního týmu výroby klipu, který si sami navrhli a natočili studující z fakulty. Spojení vysoké školy se sexismem se mimochodem poslední dobou stává velice populární. Vyrukovala s ním i Univerzita Karlova a další. Argumentem je většinou to, že se školy chtějí přiblížit mladým a chtějí se prezentovat jinak než akademicky.

Pomyslnou stříbrnou medaili v poslední jmenované kategorii získala firma Záclony a design a bronzovou byl oceněn Pivovar Poutník.

Hlasovala také odborná porota, která podruhé v soutěži zvolila Záclony a design se svou „Poslední kapkou do textilu“.

Ceny byly rozděleny nejen nominovaným firmám, ale i všímavé veřejnosti, která reklamy zaslala. Ohodnocení se dostalo i lidem, kteří poslali své náměty přeznačených reklam.

Prasečí míchátka. Foto: Zuzana Balounová

Celý večer se nesl v duchu nadsázky a odlehčení tématu. Organizátorky i moderátor měli čelenku s prasečími oušky, podávala se také míchátka na nápoje se symbolem vepříka.

V prostorách Trojky bylo rovněž možné vyzkoušet si přeznačování reklam. Kulturní program zajistila slamerka Barbora Řiháková s tematickými slamy, ale také tanečnice pole dance, která svým umem poukázala na to, že i tanec u tyče není jen o sexu, ale o tanci především.

Během moderování byly čteny pikantní výroky nepříliš fungující české Rady pro reklamu, promítány ukázky sexistických reklam, a poukázalo se i na nově vydaný manuál „Jak na sexistickou reklamu?“, který je určen pro laickou i odbornou veřejnost, ale cílí i na ty, kteří stojí za výrobou reklam.  Stojí za ním organizace NESEHNUTÍ a Otevřená společnost. Nezaměřuje se přitom jen na reklamy s obnaženými těly a dvojsmyslné výroky, ale například i na reklamy pro děti. Tento manuál si pak někteří odnesli domů v podobě ceny.

V závěru večera se mohli zúčastnění občerstvit veganským rautem a zatančit si. No a za rok se plánuje další Sexistické prasátečko, i když by bylo lepší, kdyby pro soutěž už nebyl důvod.

***