Jste sexistické prasátečko nebo feminista?

Feministické odznáčky v Muzeu historie žen v Dallasu

„Ano, jsem feminista,“ šokoval český učitel posluchačskou obec. „Feminista by měl být každý muž, který se rozhlíží kolem sebe a přemýšlí. Ke svému tvrzení mám pár důvodů:

Tak za prvé, nevím, proč by ženy měly za stejný výkon v práci pobírat o třetinu nižší platy jen proto, že to jsou ženy. Zaměstnankyně jedné české pojišťovny až po dvaceti letech práce zjistila, že má nižší plat než její spoluzaměstnanec, který měl navíc menší zodpovědnost i méně pracovních povinností. Dovedete si představit, o kolik peněz za ta léta asi přišla? Vedení banky nebylo schopno najít uspokojivý důvod; chlácholilo ji, že jistě půjde o omyl. Jenže k omylům tohoto druhu dochází v celonárodním měřítku; je tudíž načase začít nazývat věci pravými jmény a hlavně je začít systematicky řešit.

Za druhé, když jdu po ulici se svými dvěma dcerami, vidíme všude kolem sebe reklamu. Ženy jsou na billboardech téměř nahé, nebo se zvýrazňují jen části těl – prsa, rozkroky,  zadky. Zato muži jsou oblečení, pracují, nabízejí bankovní produkty, myjí auta a podobně. Mé dcery si kladou otázky: co znamená být ženou? Co se ode mne očekává, až budu dospělá?

Reklama nominovaná do Sexistického prasátečka 2012

Za třetí, na obálkách časopisů v trafikách, ale i na billboardech jsou ženy zobrazovány v intimních, eroticky podbízivých, často obscénních pózách, s vulgárními texty: chceš zasunout? Chceš vyměnit starou za novou? Chceš píchnout? Postavíme vám ho všude! Práce se dá hledat různě, sděluje billboard veletrhu pracovních příležitostí prostřednictvím motivu dvou párů nohou v posteli… Dvojsmysly jsou určeny anonymnímu klientovi, komukoli z kolemjdoucích, kterému žena poslouží a časem se nechá vyměnit, vždyť musí uznat, že (alespoň podle reklamních agentur) má hodnotu pouhé figuríny do postele. Je to devalvace mezilidských vztahů, je to zraňování intimity, je to útok na lidskou důstojnost žen. Máme kolem toho nevšímavě chodit denně do práce?

Jedním ze slavných feministů byl John Lennon. V písni Woman is the nigger of the world zpívá o tom, že jsou to právě muži, kteří dělají z žen otroky. Sestry a bratři, je čas pro  změnu, probuďte se, volá Yoko Ono na konci jedné nahrávky této písně. John Lennon zemřel v roce 1980…“

A co vy, jste feminista či feministka, nebo jste sexistické prasátečko? Jste slušný člověk? Na západě od našich hranic takové billboardy hned tak neuvidíte – proti sexistické reklamě se tam totiž spojuje feministicky i nábožensky smýšlející veřejnost s těmi, kteří požadují zdvořilé, důstojné lidské zacházení. Je to málo?

***