Průvodce feministky filmovým festivalem v Karlových Varech

Některé filmy přivádí feministky do varu. Tedy do Varů. Ilustrační foto: Dudva / Wikimedia Commons

Včera, 28. června, byl oficiálně zahájen Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, což je dobrá možnost pro seznámení se se současným stavem artové kinematografie a jejího vztahu k ženským postavám.

Nejdříve trochu statistiky – na webových stránkách je ve štábu uvedeno 45 lidí, z toho 33 žen. Ženy tudíž podobu festivalu spoluurčují a není to jen ryze mužská záležitost. Jednou z klíčových osob stále zůstává Eva Zaoralová, uvedená jako poradkyně festivalu. Letos je také poměrně hodně žen i v jednotlivých porotách, a předsedkyní hlavní poroty je režisérka Agnieszka Hollandová (Úplné zatmění, V temnotě, nejnověji seriál Hořící keř).

Ve Varech se letos promítne 235 filmů, z toho 41 z nich natočily ženy. To je přinejmenším rozpačitá bilance, ale vzhledem k počtu režisérek ve filmovém průmyslu to není zase tak překvapivé. Na druhou stranu nabízí letošní ročník alespoň množství filmů, kde jsou ženy v centru dění.

Jaké tyto filmy budou? A čeká nás tam něco genderově progresivního?

Doporučit můžu film Velmistr hongkongského režiséra Wong Kar-Waie. Přestože se zpočátku může zdát, že film bude o mistru bojového umění Ip Manovi, jeho pozice hlavní postavy se zpochybňuje a vyprávěcí hledisko se několikrát promění. Do popředí vstupuje křehká Gong Er, která se vzdá naplánovaného života lékařky a vdané paní a místo toho se rozhodně zasvětit svůj život pomstě a boji. Vztah mezi Gong Er a Ip Manem je typickou wongovskou romancí, ve které naplněný vztah není možný – dvojice je od sebe oddalována a přitahována v řadě let.

Pokud jsou američtí akční hrdinové zpravidla muži (nebo sexualizované ženy), Asie nabízí větší rozmanitost. Ta se potvrzuje v bojových filmech s přesahy k artové kinematografii (Hrdina, Tygr a drak). Zřejmě je to i díky kung-fu, které ve své nejčistší podobě více připomíná tanec a je tedy prováděno ženou krásné.

Velmistr nabízí příklad ženy, která svými schopnostmi předčí muže, což ji nebrání ani v milostných citech a ani jí to neubírá na dívčím půvabu. V Karlových Varech jde film hned v sobotu a rozhodně si ho nenechte ujít – kromě ženské hrdinky potěší i precizní choreografie akčních scén.

Pokud vás bojovky nebaví, zkuste kanadský film Vic+Flo uviděly medvěda. Jedná se o příběh dvou ex-kriminálnických milenek, které se usídlí v chatě kdesi v horách. Jedna z nich je lesba, druhá bisexuální, jedna z nich je výrazně starší než ta druhá a výrazně závislejší na své milence. Společně se tam pohybují, debatují o svém vztahu a životě, občas se tam objeví policista, občas sousedka a všichni jsou tak trochu queer. Jejich minulost je dohání a při odvážnější interpretaci byste tam našli i toho medvěda.

Mezi další zajímavé queer snímky letošního festivalu patří Otřes mozku či Plovoucí věžáky. I když nic zřejmě nebude tak queer, jako LIBERACE! režiséra Stevena Soderbergha. Pokud nevěříte, pusťte si trailer.

Podle anotací a ohlasů z jiných festivalů to navíc vypadá, že bude letos ve Varech uvedeno ještě daleko více přitažlivých filmů.

Frances Ha je černobílý nezávislý film o ženě kousek před třicítkou, chilská Gloria naopak popisuje, jak hledá lásku žena dlouho po padesátce. Irácký 111 dívek láká na zápletku, kterak 111 žen napíše prezidentovi dopis, ve kterém požadují, aby jim stát našel manžela.

Jsem zvědavá, jak to se všemi ženami a dívkami dopadne, a určitě vás budu informovat i o dalších filmových tipech.

***