Šťastný konec?! aneb průměrnost především

konecA v rámci letošního patnáctého ročníku bylo rozhodně z čeho vybírat. Přesto se našly i takové filmy, jejichž potenciál nepřekročil průměrnost. Z mnoha důvodů mezi ně patří také německý snímek Šťastný konec?! (Happy End?!, režie: Petra Clever, 2014).

Po přečtení anotace a zhlédnutí traileru je Šťastný konec?! bezpochyby filmem, u kterého se předpokládá, že naláká řadu diváků. Jako road movie s prvky dramatu a komedie slibuje zábavu na inteligentní úrovni, přestože se jedná spíše o oddechový typ filmu. Jak už to ale často bývá, skrze lákavý trailer může film samotný velmi zklamat.

Hlavní zápletka celého příběhu je, obrazně řečeno, rozehrána na velmi malé ploše.  Je zde minimum postav a jeden problém „rozkouskovaný“ do menších. Mladá, hezká, inteligentní a perspektivní Lucca (Sinha Gierke) se při své večerní melancholické procházce městem dostane do podmořského akvária, kde klade sama sobě existenční otázky, na které ovšem nezná odpověď. Naneštěstí je zadržena hlídačem a za nedovolené vniknutí je „odsouzena“ k několika hodinám prospěšných prací v hospicu. Jak už to tak bývá, právě tato zkušenost jí změní život. Ne však prostřednictvím péče o pacienty, ale díky setkání s na první pohled rebelskou Valerií (Verena Wüstkamp), se kterou zažije netradiční dobrodružství v podobě divoké jízdy ve jménu přátelství a nesobeckých lidských hodnot.

To, co už zase tak netradiční není, je samotný koncept snímku. Na jedné straně nevinná Lucca s nalinkovanou budoucností od svého otce, na straně druhé drsná rockerka s dobrým srdcem a poučnými, avšak často povrchními frázemi o životě, smrti a svobodě rozhodování. V kombinaci se zmiňovaným dobrodružstvím, jehož morální poselství je ve své podstatě také odpovědí na filozofické otázky Luccy, máme možnost sledovat lehce odhadnutelný film s lesbickou tematikou, ve kterém zkušenějšího diváka nebo divačku nemůže nic moc překvapit.

Je ale nutné dodat, že i přes zcela očekávatelný vývoj událostí, které ve Šťastném konci sledujeme, obsahuje tento snímek témata, která rozhodně stojí za pozornost, a to i bez ohledu na prvoplánovost filmu jakožto celku. Velký důraz je kladen především na zmiňovaný kontrast mezi životem a smrtí. Jinými slovy: jak žít naplno a mít možnost rozhodovat se svobodně o svém životě, což se pojí i s předsevzetím zemřít svobodně a hlavně důstojně.

Na důstojnost samotnou je pak kladen obzvláštní důraz. Jedná se v podstatě nejen o životní motto Valerie, ale i o součást poselství celého snímku, které se postupně naplňuje právě prostřednictvím hlavních ženských postav a jejich vztahu. Zatímco na začátku vidíme vnitřně nerozhodnou Luccu, která se i přes nadějné vyhlídky na vlastní budoucnost potýká s velkou nejistotou, v průběhu vývoje událostí se její chování závratně mění, přestože až příliš naivním způsobem. Lucca se velice snadno nechá ovlivnit starší Valerií, která má naopak ve věcech jasno a vedle Luccy působí místy jako ztělesněná moralita.

Jak se ale ukáže, její odhodlání nemá zrovna stabilní základy. V porovnání s Luccou, u které sledujeme jistý pokrok, je Valerie přesný opak. Její původní pevná vůle a odhodlání se postupně vytrácejí a skoro se až mění v nejistotu, která je na počátku patrná u Luccy, kde se projevuje skrze její vnitřní monologické úvahy. U Valerie je projevem naopak rostoucí mlčení, případně postupná snaha odpoutat se od Luccy a žít bez jakýchkoli vazeb na kohokoli. Což, jak se později ukáže, má své opodstatnění, přestože i to je dalším důkazem, že celý Šťastný konec?! je filmem, kde lze vývoj událostí velmi lehce odhadnout.

Shrnu-li vše výše zmíněné, vyniká snímek Šťastný konec?! pouze snahou postihnout zásadní existenční téma. Bohužel však zůstává pouze u snahy, která naráží na příliš jednoduchý děj a hlavní postavy, jejichž vývoj je velmi snadno čitelný.

I přesto se ale stále jedná o film, který rozhodně patří do programu takového festivalu, jako jsou Mezipatra. Přestože není ničím závratně výjimečný, najde si své publikum, které pravděpodobně potěší – třebaže zůstane v kategorii těch filmů, které nikdy nepřekročí vlastní hranice.

***