Wonder Woman: (Super)hrdinka naší doby?

Poslední květnový den byl dlouho očekávaným datem premiéry filmové adaptace komiksové postavy Wonder Woman. Pro superhrdinku v podání izraelské herečky Gal Gadot se však o prvotinu v této roli nejednalo. Publikum mohlo totiž Gal Gadot alias Dianu Prince alias Wonder Woman krátce spatřit již ve filmu Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti z roku 2016. Na rozdíl od tohoto poněkud nevydařeného snímku se Wonder Woman podařilo záhy po svém vydání zcela ovládnout žebříčky oblíbenosti a dokonce zlomit několik rekordů. Vedle nejvýdělečnějšího (za první víkendy) filmu v DC komiksové stáji od dob Temného rytíře se film stal také nejlepším americkým debutem v režii ženy (Patty Jenkins). Je však přese všechny superlativy tento film o hrdinné amazonce skutečně superhrdinkovským snímkem, na nějž jsme tak dlouho čekali?

Zatímco Wonder Woman v Batman vs Superman je na současnou dobu zcela adaptována, v rámci samostatného filmu se dozvídáme její původní příběh, v němž vypráví, jak se do světa obývaného lidmi ve skutečnosti dostala. Zcela fundamentální je pro celý narativ výchova mladé Diany v rámci mýtického matriarchátu bojovných Amazonek, jejichž posláním bylo a jest chránit svět před válečnými zkázami. Právě potřeba ochránit svět je prvotním impulsem pro to, aby Diana navštívila lidský svět, a pomohla zastavit jednu z nejničivějších světových válek. Po boku poněkud outsiderského týmu poznává Diana soudobé lidstvo a jeho návyky, mezi něž patří například velmi omezující garderoba. Kam totiž s bájným mečem, lasem a štítem?

Snímek je obecně proporčně vyváženým bijákem s komediálně-dramatickými prvky a výrazným místem pro morální a lidskoprávní poučení. Diana, Amazonka znající stovky jazyků, se s překvapením potýká s rádoby gentlemanským londýnským patriarchátem typickým misogynií nejuhlazenějšího typu, ale také s rasismem a dalšími odvěkými neduhy lidského pokolení. Přes působivé bojové a válečné scény i umné speciální efekty se pro publikum nakonec zdá být nejpoutavější Dianina „božská lidskost“, která s ambivalencí přetrvává i přes rychlé a tragické vystřízlivění ze snu o niterně zakořeněné dobrotě lidstva. Kontrapunktem Dianiny dobroty je žena zcela opačných kvalit, mrazivě zlotřilá Doktorka jed (Dr. Poison), při jejíchž antihumanistických touhách tuhne krev v žilách. Příběh tak realisticky vypráví o válečných hrdinstvích i zvěrstvech, poukazuje na sílu přesvědčení, dobrotě a outsiderském hrdinství, na druhé straně ale zobrazuje i lidský hyenismus pramenící jednak ze samotné podstaty některých jedinců, jednak z tragické neinformovanosti tak velmi rezonující s dnešní dobou.

Věrně všem velkým příběhům o bitvě mezi dobrem a zlem i zde dochází k prozatímnímu vítězství dobra. Wonder Woman ale nezrcadlí černobílý svět, a přes vítězství v této velké bitvě není možno počítat s jistými zítřky prosluněnými dobrem. Prozatímnost je samozřejmě hnána i pokračováním samotného snímku Wonder Woman a plánovaného týmového úsilí ve filmu Justice League, DCovského suprhrdinského akčňáku, v němž letos na podzim spojí síly Wonder Woman, Batman, Superman, Aquaman, Flash a další. I přes tuto patrnou komerčnost a nepopiratelnou mainstreamovost snímku nelze Wonder Woman upřít hlubší rozměr a všudypřítomnost vyššího principu.

Patrné je to například v realizované heteronormativní romanci – ta totiž není nikterak násilná ani příliš rušivá pro samotný příběh hrdinné ženy, který tak není zbytečně zjednodušen. Naštěstí se nesetkáváme s vyumělkovanou romancí, v níž hrdinka a hrdina nakonec ruku v ruce běží obilným polem do západu slunce. Velká láska je sice jedním z hlavních motivů filmu, nepostrádá však realismus a ukazuje mnoho svých podob – od lásky romantické přes lásku sesterskou a přátelskou až po to nejdůležitější – lásku sama k sobě, k bližním i neznámým.

Wonder Woman tak v důsledku přichází s překvapivým a unikátně vrstevnatým narativem, jenž vyzývá k opakovanému zhlédnutí, abychom byli schopni odkrýt veškeré více čí méně explicitní významy. Pro všechno zde řečené je odpovědí na otázku, zda může být Wonder Woman hrdinkou naší doby, jednoznačné ANO. Ano, je to snímek, na který jsme dlouho čekali, a není jen obsazením žen do hlavních rolí bájných Amazonek i zlodušské lékařky. Můžeme jen doufat, že další pokračování budou věrna zde nastolenému emancipovanému a dobrosrdečnému leitmotivu.

***